21 Eylül 2014 Pazar

TARZ-I HUSUSİ / SÜVARİ KAHVE

Eveettt belki bilenleriniz vardır ama ben yine de Tarz-ı Hususi diğer bir adı ile Süvari kahvesini yazmak istiyorum sizlere..


Ben küçükken Annem ve Teyzem Türk kahvesini hep çay bardağında içerlerdi ve bunada Tarsuzi derlerdi. O zamanlardan aklımda kalan ve benim de tercihim olan bu kahve içme tarzını ( kahve içmeye başladığım zamanlarda) bir gün sordum soruşturdum. Genelde Tarsusa özgü bir kahve içme şekli diye sonuçlar aldım ama öyle değilmiş, yani bu kahve içme tarzı Tarsusa özgü değil..

Bakın asıl nerde ne şekilde ve neden çay bardağında içilirmiş;

Akdeniz bölgesinde Tarz-ı Hususi diye biliniyor.  Osmanlı zamanında böyle bir sunum olduğu ve bu sunuma "tarz-ı hususi" adını verdikleri söyleniyor. Yani kişiye özel anlamı taşıyan bu isim zamanla  "tarsusi" haline gelmiş. Kaynaklardan bazıları bu tarzın söylemin değişmesinden kaynaklanıp Tarsus'la ilgili bulunmadığını söyler iken, bazıları da Tarsus'a ait olduğunu söylemekte... Tabiiki bu söylem yanlış ama biz yinede geleneği bozmayıp ve birazda ağız alışkanlığından hala Tarsusi veya Tarsuzi diyoruz :)

Gelelim Süvari kahveye
Nargile, 2-3 saat gibi uzun sürede içildiği için fincanda gelen kahve çabuk bitermiş, Ayrıca  Son deminde süvari kahve Efe’ye getirilirmiş. Tütün ve kahve ayrı bir keyf verdiği için Efe, bunu yarım saatte içermiş. Süvari kahve, Ege Bölgesi’nde Efelerin kahvesiymiş.


Tarz-ı hususi kahve tiryakileri için ideal bir tarz

2 yorum:

günlük yaşamım dedi ki...

tedını merak ettim şimdi adiyet olsu n :)

pınar doğan dedi ki...

Yo yo tadında bir farklılık yok, bildiğimiz Türk kahvesi. Sadece içme şekli farklı. Yani fincan değil de çay bardağında içiliyor o kadar. Sevgiler

Yorum Gönder